شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

همزمان با هفته دولت؛

افتتاح ۲ کتابخانه روستایی در شهرستان‌های سمنان و سرخه

افتتاح کتابخانه روستایی در سمنان و سرخه

همزمان با هفته دولت، کتابخانه‌های عمومی مشارکتی شهیدان ناظمیان روستای اعلاء سمنان و شیخ محمود مزدقانی روستای مؤمن آباد شهرستان سرخه افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سمنان، کتابخانه عمومی مشارکتی شهیدان ناظمیان روستای اعلاء سمنان روز دوشنبه دوم شهریور با حضور محمد وکیلی استاندار، سیدعباس دانایی فرماندار سمنان، علیرضا شاه‌حسینی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان و جمعی از مدیران و مسئولین، کتابخانه عمومی مشارکتی شهیدان ناظمیان روستای اعلاء سمنان افتتاح شد.

محمد وکیلی استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی سمنان در مراسم افتتاح کتابخانه عمومی شهیدان ناظمیان روستای اعلاء اظهار داشت: ایجاد کتابخانه در مناطق روستایی به منظور توسعه کتاب و کتابخوانی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر ضروری است.

وکیلی رواج مطالعه را موجب جلوگیری از بسیاری معضلات اجتماعی دانست و تصریح کرد: درست است که خواندن کتاب یک کار ضروری و بسیار با ارزش است، ولی باید برای کتاب خواندن وقت صرف کرد تا به مطالب مفید دست ‌یافت.

وی ضمن دعوت از مردم فرهنگ دوست روستای اعلاء از این فرصت کتابخوانی که ایجاد شده افزود: مطالعه کتابی تاثیر گذار است که خواننده کتاب بتواند خلاصه آن را ارائه دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان نیز در این مراسم ضمن بیان اینکه ۱۴ کتابخانه روستایی در استان فعال بوده است، گفت: با افتتاح ۶ باب کتابخانه، شمار کتابخانه‌های روستایی به ۱۹ باب و کتابخانه‌های شهری به ۵۰  باب می‌رسد.  

شاه‌حسینی  با اشاره به این‌که جذب حداکثری و ترویج فرهنگ مطالعه مفید از مهم‌ترین اهداف اصلی کتابخانه‌های عمومی است افزود: ان شاءالله ۵ باب کتابخانه دیگر نیز در هفته کتاب سالجاری در مناطق محروم استان به بهره برداری می‌رسد.

امیر ابراهیم شریفی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان، نیز گفت: از این ۶ باب کتابخانه قابل افتتاح در هفته دولت، یک کتابخانه شهری و یک کتابخانه روستایی در این شهرستان واقع شده است.

وی همچنین از افتتاح کتابخانه شهید شاطری سمنان به عنوان اولین کتابخانه در مسکن مهر کشور در هفته دولت خبر داد.

شریفی همچنین افزود: دو کتابخانه هم در روستای خیرآباد و رکن‌آباد در صورت تامین اعتبار در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسند.

کتابخانه شهیدان ناظمیان روستای اعلاء سمنان با ۱۲۰ متر مربع زیر بنا و ۶۰۰۰ نسخه کتاب فعالیت خود را آغاز کرد.

همچنین همزمان با دومین روز از هفته دولت، کتابخانه عمومی شیخ محمود مزدقانی در روستای مؤمن آباد شهرستان سرخه با حضور رضا کرمی فرماندار شهرستان سرخه، ظهور جعفری بخشدار بخش مرکزی این شهرستان و علیرضا شاه‌حسینی مدیرکل کتابخانه های عمومی این استان افتتاح شد.

رضا کرمی فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرخه در این مراسم اظهار داشت: به منظور توسعه و گسترش فرهنگ مطالعه توجه به دو عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مهم و ضروری است.  

وی افزود: برای افزایش فرهنگ مطالعه نباید تنها به یک ارگان نگاه وظیفه‌ای داشت بلکه نقش ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی می‌توانند نقش مهم و کلیدی داشته باشند.

علیرضا شاه‌حسینی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کتابخانه شیخ محمود مزدقانی اولین کتابخانه عمومی روستای مومن آباد است، اظهار داشت: اگر کتابخوانی به صورت جدی و ریشه‌ای کار شود نه تنها فرهنگ مطالعه ترویج داده می‌شود بلکه کتابخوانان حرفه‌ای نیز ظهور پیدا می‌کنند.

وی افزود: جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق روستایی نیازاست فضاهای زیربنایی گسترش یافته و کارهای فرهنگی به بهترین شکل صورت پذیرد.

شاه‌حسینی همکاری و هماهنگی تمامی عوامل فرهنگ‌ساز را مهم خواند و تأکید کرد: در ترویج و تبلیغ کتابخوانی به همراهی و همکاری همه دوستداران کتاب نیازمندیم.

گفتنی است با افتتاح این کتابخانه، شمار کتابخانه عمومی شهرستان سرخه به ۴ باب رسیده است.